زندگی نامه ی حکیم سنایی غزنوی

حکیم ابوالمجد مجدود‌بن آدم سنایی غزنوی، یا حکیم سنایی از بزرگ‌ترین شاعران قصیده‌گو و مثنوی‌سرای زبان فارسی‌ست، که در سدهٔ ششم هجری‌ می‌زیسته است.

زندگی

حکیم سنائی در سال (۴۷۳ هجری قمری) در شهر غزنه واقع در افغانستان  دیده به‌جهان گشود، و در سال (۵۴۵ هجری قمری) در همان شهر چشم از جهان فروبست. نام او را عوفی مجدالدین آدم السنایی و حاجی خلیفه آدم نیز نوشته اند. محمد بن علی الرقا از معاصران او در دیباچه حدیقة‌الحقیقه نام او را "ابوالمجدودبن آدم السنائی" نوشته است. این حاکی از آن است که نام های دیگری که بر روی او نهاده اند غلط می باشد. دردیوان سنایی ابیاتی به چشم می خورد که در آن سنایی خود را "حسن " خوانده است. در این بیت سنایی می گوید:

حسن اندر حسن اندر حسنم                          تو حسن خلق و حسن بنده حسن

بخاطر این بیت بعضی از محققان می گویند که نام او در اصل حسن بوده و وی بعد ها نام "مجدود" را برای خود انتخاب کرده است. در ابتدا سنایی طبق عادت آن زمان به دربار سلاطین روی آورد و به دستگاه غزنویان راه پیدا نمود. او در ابتدا به مداحی پرداخت تا اینکه یکباره شیدا شد و دست از جهان و جهانیان شست. سنایی جند سالی از دوران جوانی را در شهرهای بلخ و سرخس و هرات و نیشابور گذراند. می گویند در زمانی که در بلخ بود به کعبه رفت. بعد از اینکه از مکه بازگشت مدتی در بلخ ماند. در سال 518 ه.ق به غزنین برگشت. یادگار پر ارزش سفرهایش مقداری از قصاید وی می باشد. بعد از بازگشت به غزنین می گویند که خانه ای نداشت و یکی از بزرگان غزنین بنام خواجه عمید احمدبن مسعود به او خانه ای بخشید و سنایی تا پایان عمر در غزنین در عزلت به سر برد. و در این ایام مثنوی حدیقة‌الحقیقه را نوشت.

نصایح و اندرز‌های حکیم سنایی دلاویز و پر‌تنوّع، شعرش روان و پر‌شور و خوش بیان، و خود او، در زمرهٔ پایه‌گذاران نخستین ادبیات منظوم عرفانی در زبان فارسی به‌شمار‌آمده است . او در مثنوی، غزل و قصیده توانائی خود را بوضوح نشان داده است.

سنائی دیوان مسعود سعد سلمان را، هنگامی که مسعود در اسارت بود، برای او تدوین کرد و با اهتمام سنایی، دیوان مسعود سعد همان زمان ثبت و پراکنده شد و این نیز از بزرگواری سنایی حکایت می‌کند.

مضامین عرفانی

بسیاری از مفاهیم و مضامین بلند اخلاقی و عرفانی، برای نخستین بار، با سحر و سادگی سخن دل‌نشین، زلال، و از جان برخاستهٔ حکیم سنایی به ادبیات کهن فارسی وارد شد.

این سخن تحفه‌ایست ربانی                          رمز اسرارهای روحانی
خاطر ناقصم چو کامل شد                                     به سخن‌های بکر حامل شد
هر نفس شاهدی دگر زاید                                      هر یک از یک شگرف ‌تر زاید
شاهدانی به چهره همچو هلال                             در حجاب حروف زهره جمال
در مقامی که این سخن خوانند                                    عقل و جان سحر مطلقش دانند
خاکیان جان نثار او سازند                                      قدسیان خرقه‌ها در اندازند

طریق‌التحقیق


همین بذرهای اولیهٔ سخنان روحانی و عرفانی‌ست که سنایی پراکنده کرد، و عطار و مولوی و حافظ و جامی و جز آنان، در طول بیشتر از سه قرن، آن ها را به اوج پختگی، صلابت، روانی، و پر معنایی رسانیدند.

سنائی و مولانا

معانی و الفاظ نو ظهور عرفانی در شعر و سخن سنائی در اشعار و اندیشه‌های دیگر استادان سخن فارسی همچون مولانا تأثیر گذارده و در مواردی بازتاب مستقیم داشته‌اند.

مولانای بلخی‌، عطار نیشابوری و سنایی غزنوی را به منزلهٔ روح و چشم خود می‌دانست‌:

عطار روح بود و سنایی دو چشم او                                     ما از پی سنایی و عطار آمدیم

آثار سنایی

قصاید، غزلیات، رباعیات، قطعات و مفردات سنایی در دیوان اشعار وی گرد آمده است. جز دیوان، آثار دیگر او عبارت‌اند از:

1. حدیقة‌الحقیقه: این منظومه که در قالب مثنوی سروده شده است، محتوای عرفانی دارد. این منظومه را الهی‌نامه سنایی نیز خوانده‌اند. کار سرودن حدیقةالحقیقه در سال ۵۲۵ هجری قمری پایان یافته است.
2. طریق‌التحقیق: منظومه دیگری در قالب مثنوی است که به وزن و شیوه حدیقة‌الحقیقه سروده شده است و کار سرودن آن در سال ۵2۸ ه.ق سه سال بعد از اتمام حدیقة‌الحقیقه، تمام شده است.
3. سیرالعباد الی المعاد: شامل هفتصد بیت است و در آن از موضوعات اخلاقی سخن رفته است. سنایی در این اثر به طریق تمثیل، از خلقت انسان و نفوس و عقل‌ها صحبت به میان آورده است. سنایی آن را در سرخس سروده است.
4. کارنامهٔ بلخ: هنگام توقف شاعر در بلخ سروده شده و حدود پانصد بیت است و چون به طریق مزاح سروده شده، آن را مطایبه‌نامه نیز گفته‌اند.
5. عشق‌نامه: شامل حدود هزار بیت در قالب مثنوی است و در چهار بخش حقایق، معارف، مواعظ و حکم گرد آمده است.
6. عقل‌نامه: منظومه‌ای است که در سبک و وزن عشق‌نامه در قالب مثنوی سروده شده است.
7. مکاتیب: نوشته‌ها و نامه‌هایی از سنایی است که به نثر فارسی نوشته شده و از آن با نام مکاتیب یا رسائل سنایی یاد می‌شود.

 

مزار حیکم صاحب در غزنی

نمونه از رباعیات حیکم

در دست منت هميشه دامن بادا                                و آنجا كه ترا پاي سر من بادا

برگم نبود كه كس ترا دارد دوست                               اي دوست همه جهانت دشمن بادا

 

عشقا تو در آتش نهادي ما را                                      درهاي بلا همه گشادي ما را

صبرا به تو در گريختم تا چكني                                        تو نيز به دست هجر دادي ما را

 

باشد همه را چو بر ستاره ي سحري                   دل بر تو نهادن اي بت از بي خبري

زيرا كه چو صبح صادق اي رشك پري                هم پرده دريده اي و هم پرده دري

 

آني كه قرار با تو باشد ما را                                 مجلس چو بهار با تو باشد ما را

هر چند بسي به گرد سر برگردم                           آخر سر و كار با تو باشد ما را

 

اي كبك شكار نيست جز باز ترا                                     بر اوج فلك باشد پرواز ترا

زان مي نتوان شناختن راز ترا                                      در پرده كسي نيست هم آواز ترا

 

هر چند بسوختي به هر باب مرا                                    چون مي ندهد آب تو پاياب مرا

زين بيش مكن به خيره در تاب مرا                                دريافت مرا غم تو، درياب مرا

 

چون دوست نمود راه طامات مرا                                           از ره نبرد رنگ عبادات مرا

چون سجده همي نمايد آفات مرا                                               محراب ترا باد و خرابات مرا

 

در منزل وصل توشه اي نيست مرا                                  وز خرمن عشق خوشه اي نيست مرا

گر بگريزم ز صحبت نااهلان                                          كمتر باشد كه گوشه اي نيست مرا

 

در دل ز طرب شكفته باغيست مرا                                          بر جان ز عدم نهاده داغيست مرا

خالي ز خيالها دماغيست مرا                                                 از هستي و نيستي فراغيست مرا